Pages

Tuesday 1 January 2013

Wifi Life in France


A little tale for your amusement ...

It all began when I bought my wife a laptop, Jane had finally decided that the time had come to venture fearfully into the twenty first century.  Naively I thought she would be the one to encounter difficulties with the latest in technological developments, oh how wrong I was.
At that time I was using my laptop connected with a cable to my broadband provider, a system that had worked well, apart from an occasional flaky connection, for several years with no need to consider changing it until then.  The initial problem arose in that for her laptop to be used my connection was unplugged and transferred to the new laptop, a simple enough arrangement.  There was the obvious snag that we could not be online simultaneously but as her usage would not be great but not of major import.  However within a few days the retaining clip on the RJ45 cable broke off.  This meant that constant attention had to be paid ensuring that the cable did not slip even one millimetre out of the socket resulting in a broken connection.  Three new cables later ...
Well, the obvious solution was to set up a local wifi network thus eliminating that wretched cable. A previous attempt had failed miserably because the configuration process was so complex that I gave up.  The obvious solution was to contact a local IT man who had been very helpful in resolving problems on a couple of occasions.  A phone call told me that his number was no longer available, both landline and mobile.  Perhaps an email would do the trick, my message was returned in a nano-second stating that the email address was no longer in use.  Bugger ...
At this point an explanation is needed as to how businesses operate in France.  Any new undertaking has to pay up front all taxes etc at startup assessed on what the taxman thinks that they may earn in the first year along with social charges.  After eighteen months, should that undertaking have survived then additional charges levied.  Ah, blessed fiscal relief for eighteen months after which even further charges are demanded, not based upon business activity but a standard charge at that point for all businesses.  Inability to pay is not tolerated, thus few new business ventures survive for more than three years, I therefore assume that my local tame IT man had obviously fallen into that particular black hole.
An advert was duly placed on two Anglo/French fora for expats seeking a reliable computer technician to come to my rescue.  I sat back and waited, and waited.  Eventually there was one reply from someone not too far away from us who had been the network manager for a very busy container port.
Several days on and this person visited us arriving with boxes, laptop and assorted bits of electrical string.  An hour or two later, with no success in getting his laptop connected via wifi he left stating that a little research need to be done.

Two weeks later and the silence concerning the need research was deafening ...

Time for Plan B.  A search of the local Pages Jaune (Yellow Pages) revealed that there were at least two dozen IT specialist in the are of Villeneuve-sur-Lot, one of two towns both about thirty minutes away from us.  Of this number at least did not have an email address &/or a website.  Oh well, that made a final selection easier.
A suitable email stating my requirements was carefully drafted and sent to what appeared to be the four most promising sources of aid, just sit back and wait.  Wait and wait, two weeks had passed without so much as a single reply.  It was at this stage I realised why so many French businesses fail due to a total lack of customer awareness and service.
By this time I was almost beginning to lose the will to live, it seemed that I was seeking the IT holy grail.  My personal frustration factor was rising daily, no, by the very minute as I vainly endeavoured to arrive at a suitable solution.  Chatting with my neighbour one afternoon provided a possible answer, he had a similar problem in configuring a router.  On a trip back to England he sought advice from PC World, something which I have always been loath to do, since, however, a trip was planned in the next few weeks that seemed an avenue for exploration.
A Saturday morning, bright and early, found me in PC World at Ashford, Kent.  Casting around I spotted their technical help corner where I was welcomed by a very pleasant middle aged man, that inspired a little confidence straightaway. Having explained my needs some questions were asked before he took me the router display.  Because I have broadband I wrongly assumed that I needed an ADSL router but was assured because of my setup what was need in fact was cable router.  A suitable device selected on his recommendation and duly purchased all in all a pleasant experience as he did noy try to sell the dearest one to me.
So, back to my little corner of La Belle France.  Having caught up with several days of emails; Twitter and Facebook I summoned my courage in both hands and connected the router as directed in the instructions.  What a pleasant surprise, the whole thing was virtually just Plug'n'Play, no configuration need just set a password and all was up and running!  Next task to do the same with my wife's laptop, in under a minute the local network was detected and up and running!  What a simple thing to do this time!
So, thanks to sound advice from any anonymous man in Maidstone PC World all is peace and calm in my own little IT world despite the best endeavours of Gallic entrepreneurship ...